De vloot van Neptunus

fleet_neptune_navy-patchDe vloot van Neptunus

Sinds 1977 hebben een aantal vaartuigen gediend in de Sea Shepherd vloot om het mariene leven van de wereld te beschermen en te verdedigen. Met trots stellen wij de huidige vloot voor en de geschiedenis van hun voorgangers … waarvan sommigen helaas niet meer varen.

De huidige vloot

SSS Steve Irwin

fleet-Steve-Irwin-new-colors-01-275Op 5 december 2007, net voor de start van de 2007-2008 walviscampagne Operatie Migaloo, werd het Sea Shepherd vaartuig M/Y Robert Hunter ter ere van de overleden natuurbeschermer omgedoopt tot M/Y Steve Irwin. De naamsverandering werd aangekondigd tijdens een persconferentie door Steve Irwin’s weduwe, Terri Irwin en kapitein Paul Watson in de Melbourne Docklands, juist voor het vertrek van het schip naar het Antarctisch walvisreservaat.


Sea Shepherd is trots op haar samenwerking met Terri Irwin voor deze naamsverandering. Immers, zowel zijzelf als Steve waren wereldwijd bekend om hun werk voor natuurbescherming. Op de persconferentie verklaarde Terri dat Steve uitzonderlijk vereerd zou geweest zijn voor deze erkenning, zeker omdat hij de passie voor de bescherming van walvissen deelde met Sea Shepherd. “Steve heeft de walvissen steeds in zijn hart gedragen en in 2006 onderzocht hij de mogelijkheid om de Sea Shepherd Conservation Society te vergezellen op hun reis om deze magnifieke dieren te beschermen,” verklaarde Terri.

Het doel van Sea Shepherds Antarctische walviscampagnes is om op te treden tegen de illegale walvisvangst door de Japanse walvisvloot. Operatie Migaloo, de campagne van 2007 – 2008, was erg succesvol en de walvisjagers hebben maar ongeveer de helft van hun quota gevangen door de interventie van de Steve Irwin.  Momenteel is de Steve Irwin in Australië ter voorbereiding op de volgende Antarctische walviscampagne.

Het leven van Steve Irwin heeft duidelijk aangetoond dat één persoon een belangrijk verschil kan maken in en voor de wereld”, zei Paul Watson. “Steve wou met ons naar Antarctica reizen om de walvissen te verdedigen en nu is hij alsnog bij ons, met zijn naam gedrukt op het snelste en krachtigste schip ter wereld voor de verdediging van de walvissen. Voor afbeeldingen van de Steve Irwin in actie tijdens Operatie Migaloo, klik hier.

Het schip, dat voorheen bekend was als de M/Y Robert Hunter, was oorspronkelijk vernoemd naar de Canadees Robert Hunter die, samen met voorzitter en oprichter van Sea Shepherd Paul Watson, mede-oprichter van de Greenpeace Foundation was.  Bob Hunter is gestorven in mei 2005. Op zijn begrafenis heeft kapitein Watson beloofd om een conservatieschip naar hem te noemen. Deze droom was werkelijkheid geworden met de aankoop van de M/Y Robert Hunter, een 53 meter lang schip dat voorheen eigendom was van de Schotse dienst van visserijbescherming.

Met het activistenbloed van haar vader in haar aderen, heeft Emily Hunter, de dochter van Robert Hunter, zich bij de bemanning van het schip gevoegd voor Operatie Leviathan, Sea Shepherds 2006 – 2007 campagne om de illegale slachting van meer dan duizend walvissen in Antarctica door de Japanse walvisvloot te stoppen. De Robert Hunter heeft de actieradius en de snelheid die nodig zijn om de walvisvaarders te localiseren en bij te houden. Het nieuwe schip voegde zich in de Ross Zee in Antarctica bij de Farley Mowat, het vlaggeschip van Sea Shepherd, met meer dan 60 vrijwilligers van diverse nationaliteiten, een helikopter en meerdere kleine vaartuigen.

“Bob en ik zaten in de eerste Zodiac die de harpoenen van de walvisjagers blokkeerde in 1975.” zei kapitein Watson. “Hij was vanaf 1971 mijn scheepsmaat bij Greenpeace en stond later aan mijn zijde bij vele campagnes van Sea Shepherd. Met dit schip was het alsof hij weer aan mijn zij stond om de walvissen nog steeds te beschermen. Operatie Leviathan was erg succesvol en slaagde er in om de Japanse walvisvloot ervan te weerhouden hun zelf-toegekende quota te vangen. Voor meer foto’s en info over Operatie Leviathan, klik hier.

 

SSS Bob Barker

Bob Barker

Op 5 januari 2010 is een ander schip tegen de walvisjacht gearriveerd in de Zuidelijke Oceaan om de antarctische verdedigingscampagne van 2009-2010, Operatie Waltzing Matilda, bij te wonen. Onverwacht en precies op tijd: de Bob Barker.

Dankzij een schenking van 5.000.000 dollar van de Amerikaanse tv-persoonlijkheid Bob Barker (jarenlang presentator van ‘The Price is Right’, de Amerikaanse versie van ‘Prijzenslag’) kon Sea Shepherd Conservation Society stilletjes de voormalige Noorse walvisvaarder aankopen en uitrusten in Afrika. De snelle, extra versterkte achtervolgingsboot vertrok op 18 december stilletjes vanuit Mauritius om zich bij de Sea Shepherd schepen Steve Irwin en Ady Gil te voegen in de Zuidelijke Oceaan.

Barker heeft ook de kosten van een helikopter vergoed die de schepen van de stichting zal vergezellen. Het vliegtuig is Nancy Burnet genoemd, naar de president van United Activists for Animal Rights, een organisatie die Barker ook steunt. Deze nieuwe helikopter zal meedoen aan toekomstige campagnes.

“Ik ben bijzonder blij dat ik Sea Shepherd Conservation Society kan helpen in hun missie om de vernietiging van leefgebieden en de afslachting van wilde dieren in de oceanen van de wereld te stoppen,” zei Barker. “ Er wordt een heleboel gepraat over het behouden van onze ecosystemen en diersoorten, maar dit is een organisatie die deze woorden omzet in daden.”

 

SSS Brigitte Bardot (voorheen Gojira)

fleet-Brigitte-Bardot-01-275• Lengte: 35 meter (115 voet)
• Scheepstype: gestabiliseerde trimaran, bestaande uit één romp
• Maximum snelheid: 24 knopen
• Eerste expeditie: in 1998 succesvolle vaart om de aarde in 74 dagen, waarmee het vorige record van 84 dagen van de USS Triton (een nucleaire onderzeeër) werd verpulverd [in 2008 werd het wereldrecord van 60 dagen gevestigd door de Earthrace, die later het Sea Shepherd schip Ady Gil zou worden]
• Vorige taak: charterschip, gebaseerd in Zuid-Afrika
• Eerste Sea Shepherd expeditie: operatie "No Compromise"
• SSCS naam: Brigitte Bardot (genoemd naar de actrice / activiste). Voorheen Gojira (in het Japans Godzilla).

 

SSS Sam Simon

SSS Sam Simon • Length: 56 meters
• Beam: 9.8 meters
• Draught: 4.5 meters
• Date Built: 1993, Tokyo IHI Shipyard
• Max Speed: 16 knots
• Most Interesting Fact: It was once a part of the Japanese whaling fleet.
• Country of Origin: Japan
• Former Job: Meteorological Observation Ship for Japan Government
• Former Name: Seifu Maru
• Current Name: Sam Simon - named after the co-creator and executive producer of “The Simpsons,” a member of Sea Shepherd’s Board of Advisors, and longtime champion of animals.
• First Sea Shepherd Expedition: November 2012, Antarctic Whale Defense Campaign, Operation Zero Tolerance

Kleine schepen en waterscooters

fleet_zodiac_1Veel andere kleine schepen en waterscooters dienen Sea Shepherd aan de vuurlinie, dieren verdedigend. Deze kleine vaartuigen worden gelanceerd vanaf onze grotere schepen en hebben de snelheid en wendbaarheid om walvisvaart- en vissersvaartuigen bij te houden en te onderscheppen. Ongeacht het type romp zal elk vaartuig varend onder de Sea Shepherd kleuren angst en intimidatie zaaien in de harten van degene die zich bezighouden met illegale walvisvaart, visserij en andere destructieve maritieme activiteiten.

 

 

 

 


 

Gedoneerde schepen in dienst

Sirenian / Yoshka

fleet_sirenian Deze voormalige patrouilleboot van de Amerikaanse kustwacht, gebouwd in 1955, werd in 1991 door Sea Shepherd gekocht. In 1979 krijgt ze nieuwe motoren en is daarmee snel genoeg om zo ongeveer elk ander vaartuig op het water in te halen.


Ze heeft de strijd aangebonden met Japanse drijfnetvissers en heeft een leidende rol gespeeld in de inspanningen om de grijze walvis te beschermen tegen de jacht vanuit Neah Bay, Washington. Tijdens een confrontatie met voorstanders van de walvisjacht werd de Sirenian in de herfst van 1999 gesaboteerd in de haven van Seattle.

Na een volledige herstelling en revisie vertrok ze eind november 2000 uit Seattle voor beschermings- en bewakingsopdrachten in het Galapagos Nationaal Park (GNP). Sea Shepherd was een vijfjarig contract aangegaan met het GNP om haar snelle boot ter beschikking te stellen als een politievaartuig. Tijdens die periode heeft de Sirenian ingegrepen tegen honderden illegale activiteiten en heeft ze talloze stropersboten in beslag genomen. Deze acties hebben de slachting van duizenden haaien en andere zeedieren voorkomen. De Sirenian is uiteindelijk onmisbaar geworden voor het mariene reservaat, en daarom heeft kapitein Paul Watson in oktober een nieuwe overeenkomst getekend met de directeur van het Galapagos Nationaal Park om het schip permanent in de Galapagos te houden. Sea Shepherd heeft het schip aan het GNP geschonken, zodat het de belangrijke politie-activiteiten verder kon zetten. Het schip zal wel het Sea Shepherd logo blijven dragen, en Sea Shepherd blijft een belangrijke rol spelen in haar activiteiten.

In 2006 is het schip omgedoopt tot de “Yoshka” en heeft het  een revisie ondergaan. Het schip wordt bemand door parkwachters van het Galapagos Nationaal Park en werkt samen met de “Guadeloupe River” om het Galapagos Nationaal Park te beschermen tegen illegale visserij. 


De historische vloot

Sea Shepherd

Het eerste vaartuig

fleet_sea_shepherd_03 Onze eerste schip was een trawler met Britse registratie die in 1978 is aangekocht dankzij een schenking van het Fonds voor Dieren (Fund for Animals).
Haar belangrijkste actie was het rammen en beschadigen van de wetteloze walvisjager Sierra. De campagne om de Sierra te vinden en uit te schakelen was de eerste directe actie van Sea Shepherd.

Kapitein Paul Watson heeft het schip doen zinken om het niet in de handen te laten van piraat-walvisjagers.


Lees de eerbare geschiedenis van ons geliefde schip ... MEER

Sea Shepherd II

fleet_sea_shepherd_II_01 De vervanger van de Sea Shepherd was een nagenoeg identieke vistreiler van 657 ton die in 1980 werd gekocht met de opbrengsten van de filmrechten voor het verhaal van de Sierra-campagne.

In 1992 werd de Sea Shepherd II verkocht in Ucluelet, Brits Columbië om geen waanzinnig hoge rekening aan het loodswezen te moeten betalen, waarvan het geld toch gebruikt zou worden om de houtindustrie te subsidiëren. Alle waardevolle materialen werden van het schip verwijderd en de romp is nadien verkocht.


De Sea Shepherd II heeft een verbazingwekkende reeks van successen opgebouwd voor ze werd verkocht. Ze heeft onder meer de volgende acties en campagnes gedaan:

• 1981 - Iki eiland, Japan – Campagne voor de bescherming van dolfijnen
• 1981 - Sovjet Siberië – Aantonen van illegale walvisjacht
• 1983 - Blokkade van de haven van St. John's om de Canadese vloot van zeehondenjagers te stoppen. [Hierbij is ze geramd door de Canadese kustwacht.]
• 1989 - Confrontatie met illegale Mexicaanse en Venezolaanse tonijnvissers.
• 1990 – Rammen van illegale Japanse drijfnetvissers en onklaar maken van de katrollen die gebruikt werden voor de netten.
• 1991  - Rammen van een Mexicaanse criminele tonijnvisser in Guatemalteekse wateren, waarvoor de overheid zijn dank heeft uitgesproken.
• 1991 – Enteren van het replicaschip Santa Maria tijdens de verjaardag van de reis van Columbus uit  protest tegen 500 jaar  onrecht jegens de oorspronkelijke Amerikaanse volkeren. De Spaanse overheid heeft uiteindelijk excuses aangeboden.
• 1992 – Betrappen van illegale Amerikaanse tonijnvissers.
• 1992 – Betrappen van Costa Ricaanse vissers tijdens het stropen van haaien en dolfijnen in de Cocos Eilanden.
• 1992 – Tweede grote confrontatie met een illegale Japanse vloot van drijfnetvissers 

Rust zacht, Sea Shepherd II, ... je hebt ons uitstekend gediend !!

Cleveland Amory

fleet_cleveland_amory_02 Dit schip was voorheen een transportschip voor boeien bij de Canadese kustwacht. Het werd herdoopt tot Cleveland Amory naar de eerste schenker van Sea Shepherd. Cleveland Amory was ook de oprichter en president van het Fonds voor Dieren en was instrumenteel in het verwerven van de fondsen die kapitein Paul Watson in staat stelden om het eerste schip van Sea Shepherd te kopen. Cleveland Amory heeft vele jaren deel uitgemaakt van de Sea Shepherd adviesraad.

Cleveland was de auteur van meerdere best-sellers en één van de voornaamste voorstanders van dierenrechten ter wereld. Hij is op 14 oktober 1998 in zijn slaap overleden op 81-jarige leeftijd.

In 1993 heeft Sea Shepherd het wanbeheer van het Canadese departement voor Visserij en Oceanen wat betreft de kabeljauwvisserij aan de oostkust onder de aandacht van de wereld gebracht toen kapitein Paul Watson met het schip Cleveland Amory naar defleet_cleveland_amory_portrait Grand Banks voer. Hij verjoeg buitenlandse treilers uit het gebied waar ze illegaal aan het vissen waren en vernielde de netten van een Cubaans schip. De Canadese overheid arresteerde Paul Watson, waarop een lang proces volgde. (Paul Watson werd uiteindelijk onschuldig bevonden aan de belangrijkste aanklachten die hem ten laste werden gelegd). Een interessant aspect van deze zaak was het feit dat Watson en Sea Shepherd werden toegejuichd en bedankt door veel lokale vissers die blij waren dat iemand deed wat eigenlijk door hun eigen regering gedaan had moeten worden.

Het schip is in 1993 verkocht om de nodige fondsen bijeen te brengen om de Whales Forever te kopen.

Whales Forever

fleet_whales_forever_01 Dit voormalig Brits schip voor seismologisch onderzoek, gebouwd in 1970, werd in 1994 aangekocht dankzij een bijdrage van het “Europaisches Tierhilfswerk”, een Duitse dierenrechtenorganisatie.
De M/Y Whales Forever was als jacht geregistreerd in Belize, ze was 57 meter lang en had een tonnage van 774 ton. Ze had een actieradius van 15.000 zeemijl en kon een bemanning van 42 herbergen. Het schip werd ernstig beschadigd in haar confrontatie met de Noorse marine in 1994 en in 1995 verkocht omdat de reparatie te duur was.
Meer geschiedenis en haar epische gevecht met de Noorse marine ... MEER

 

M/Y Ady Gil

Ady GilTijdens een benefiet in Los Angeles op zaterdag 17 oktober heeft Sea Shepherd haar nieuwste verdedigingsvaartuig onthult: de Ady Gil. Het vaartuig, voorheen bekend als de Earthrace, is een snelle, futuristisch ogende trimaran die recentelijk een wereldecord heeft gevestigd door de wereld om te varen. De nieuwe naam van het vaartuig is die van haar weldoener, Ady Gil, die geholpen heeft het vaartuig aan te schaffen.

Vanwege haar snelheid van zo’n 50 knopen wil kapitein Paul Watson (president en oprichter van Sea Shepherd) de Ady Gil gebruiken om de harpoenschepen te onderscheppen en fysiek te blokkeren, zodat zij niet illegaal de walvissen kunnen afslachten.

Kapitein Watson zei voor Operatie Waltzing Matilda: “Wij kijken er erg naar uit dat de Ady Gil de Steve Irwin vergezelt naar Antarctica tijdens deze campagne. Met deze twee schepen zullen we de meest ambitieuze en agressieve campagne tot op heden lanceren om de slacht van walvissen in de Zuidelijke Oceaan tegen te gaan.”

Plaatsvervangend CEO Chuck Swift, verantwoordelijk voor de verrichtingen van het schip, zegt: “De Ady Gil geeft ons de benodigde snelheid om de Japanse walvisvloot te onderscheppen en bij te houden. We zijn zeer optimistisch dat we met deze twee schepen, en enkele andere verrassingen, de walvisvaart in het Antarctisch Walvisreservaat aan banden zullen gaan leggen.”

Tijdens de 2009-2010 walviscampagne, Operatie Waltzing Matilda, ramde het Japanse beveiligingsschip Shonan Maru No.2 op 5 januari 2010 opzettelijk de Sea Shepherd trimaran Ady Gil in een ongeprovoceerde aanval die vastgelegd werd op film. Dit veroorzaakte gigantische schade en het schip werd in tweeën gesneden.

Zes bemanningsleden, vier uit Nieuw Zeeland, een uit Australië, en een uit Nederland, werden onmiddellijk gered door de bemanning van het Sea Shepherd schip de Bob Barker. Niemand van de bemanning van de Ady Gil raakte gewond.

Op 8 januari, 2010 om 17:20 (GMT) meldde de Bob Barker de laatst bekende positie van de Ady Gil aan het Australische Rescue Coordination Center (ARCC). Dit verslag werd uitgebracht omdat de Ady Gil zinkende was.

 

 

R/V Farley Mowat

fleet_Farley_Mowat_080409 In augustus 1996 kocht de Sea Shepherd Conservation Society voor conservatiemissies een nieuw en stevig ijsklasse schip voor de lange vaart in Edinburg te Schotland.

 

 

Oorspronkelijk de Sea Shepherd III genaamd, werd ze in 1999 opgedoopt tot Ocean Warrior om de missies en opdrachten die haar in het nieuwe millenium te wachten staan, weer te geven.
Ze is zeker bestand tegen het ijs voor de kust van Labrador en de harde en onvoorspelbare wateren van Antarctica en kan het opnemen tegen elke walvispiraat op volle zee.

Het schip is in 1956 gebouwd als een onderzoeks- en politieschip van het Noorse Departement voor Visserij. Met haar lengte van 54 meter (180 voet), haar waterverplaatsing van 657 ton en haar romp van 2,5 cm dik gelast en vastgeklonken staal werd ze gebouwd om het harde weer van de stormachtige Noordzee goed te kunnen weerstaan.

De forse dieselmotor van Duitse makelij drijft een verstelbare schroef aan binnen een kortstraalbuis. Dit betekent 1400 PK, gekoppeld aan een snelle wendbaarheid omdat de brug controle heeft over de hoek waaronder de schroef in het water draait.

In 2002, na maanden van bureaucratisch geschuif met papier en de betaling van schandalig hoge sommen aan het Scheepvaartbureau van de Caymaneilanden, was de Ocean Warrior opnieuw geregistreerd in Canada. Ze werd omgedoopt tot de Farley Mowat, naar Sea Shepherds internationale voorzitter, Farley Mowat, de Canadese auteur en advocaat voor dierenwelzijn.

Het vlaggeschip van Sea Shepherd, de R/V Farley Mowat, is haar carriëre begonnen in de wateren rond Costa Rica, waarbij ze direct werd ondergedompeld in een controverse over acties tegen illegale visserij. Later heeft ze jaren lang walvissen en zeehonden verdedigd in Antarctica en Canada voordat in 2008 inbeslagname door de Canadese overheid volgde.

 

 


 

Andere kleine vaartuigen hebben Sea Shepherd en de dieren die we verdedigen gediend tijdens de voorbije jaren ... andere zullen zeker volgen in de komende decennia. We herinneren ons de persoonlijke bijdrage van elk van onze vaartuigen aan de bescherming van onze oceanen.

Welk type vaartuig het ook is,  elk schip dat onder de kleuren van Sea Shepherd vaart zal angst en vertwijfeling zaaien in de harten van hen die zich inlaten met illegale walvisvangst, illegale visserij en andere activiteiten die onze oceanen vernietigen.


U KAN OOK HELPEN !

fleet_neptune_sirenian_2

Doneer een boot

Sea Shepherd heeft constant gebrek aan vaartuigen voor onze pelagische natuurbescherming. We hebben gebrek aan alle types vaartuigen, variërend van kustwachtboten (boten voor sportvisserij zouden perfect zijn), opblaasbare boten (Zodiacs of gelijkwaardig), éénmans vaartuigen (jetski’s, seadoos) tot andere types vaartuigen en mariene uitrusting.
De schenking van een boot is aftrekbaar van de belasting als bijdrage aan een goed doel. Sea Shepherd is een geregistreerde vereniging zonder winstoogmerk. We hebben uw steun nodig voor het nieuwe millenium. Laat ons ALSTUBLIEFT weten of u een schip kunt doneren, of als u een boot weet die beschikbaar zou kunnen zijn. Uw steun kan echt een verschil maken voor het zeeleven dat we beschermen.

Evenementen:

28 mei
Hilversum
17 & 18 juni
Vorden
23 & 24 juni
Ysselstein

Sites werldwijd:

Australië België Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: