News

Sea Shepherd Hong Kong ontdekt illegale ladingen haaienvinnen

woensdag, 30 Mei, 2018

Op 11 mei 2018 ontdekte Sea Shepherd Hong Kong een grote lading haaienvinnen uit Sri Lanka bestemd voor Win Lee Fung Ltd. In Hong Kong. De totale zending bedroeg 980 kilogram en werd met een vlucht van Singapore Airlines naar Hong Kong gevlogen. Singapore Airlines was al lid van een groep verantwoordelijke luchtvaartmaatschappijen en verbiedt het vervoer van haaienvinnen op al zijn routes.

Whale Shark fins and possibly Oceanic Whitetip. Photo by Sea Shepherd Global.
Sacks of shark fins carried on Singapore Airlines from Sri Lanka. Photo by Sea Shepherd Global.
Sack showing the Airway bill sticker and sender/receiver details. Photo by Sea Shepherd Global.
Airway Bill showing the flight and route. Photo by Sea Shepherd Global.
Gary Stokes with images taken in front of Legco (Hong Kong). Photo by Sea Shepherd Global.

"Singapore Airlines is nog een slachtoffer van deze haaienvinnenmokkelaars, die de luchtvaartmaatschappij hebben misleid door de zending als "gedroogde vis" aan te geven, om zo de interne boekingscontroles van luchtvaartmaatschappijen te doorstaan."

Gary Stokes, directeur Sea Shepherd Azië.

Vorig jaar voerde Sea Shepherd Global een drie maanden durend onderzoek uit in Hong Kong en ontdekte ladingen bij Maersk, Virgin Australia Cargo en Cathay Pacific, die allemaal het slachtoffer waren van de misleidende haaienvinnenindustrie. In alle gevallen werden de zendingen geboekt met vage beschrijvingen zoals "gedroogde visgerechten" of "mariene producten."

Wat deze zaak nog erger maakt, is dat Sea Shepherd in deze zending ook walvishaaienvinnen en mogelijk Oceanische Witpunthaaienvinnen heeft gevonden. Dit zijn soorten die staan genoemd in CITES Bijlage 2 en deze moeten een exportvergunning hebben van CITES Sri Lanka. CITES staat voor Convention on International Trade in Endangered Species of wild flora and fauna. CITES regelt de wereldwijde handel in zo’n 5.000 beschermde diersoorten en 30.000 beschermde plantensoorten.De walvishaaienvinnen en mogelijk Oceanische Witpunthaaienvinnen zijn beschermde soorten en waren verborgen tussen legale vinnen om ontdekking te voorkomen.

Door een vage beschrijving te gebruiken, laten de smokkelaars de lading vervoeren door een bedrijf dat een verbod heeft ingesteld, maar daarnaast zet de vage beschrijving hen ook op de prioriteitenlijst voor een al overbelaste Hong Kong-douane die nauwelijks 1% van alle aankomende containers kan controleren. Door de container aan te geven als "gedroogde vis" zal deze waarschijnlijk nooit worden gecontroleerd. En daarom kunnen de smokkelaars er van alles in plaatsen.

Sea Shepherd Global heeft de regering van Hong Kong gevraagd om op het moment van boeking verplicht gebruik te maken van de internationale scheepvaartcodes voor alle producten van in het wild levende dieren, voor alle goederen die bestemd zijn voor Hong Kong. Alleen dan zouden Hong Kong Douane en AFCD (Agricultural, Fisheries & Conservation Department) een kans hebben op effectievere inspecties op containers, omdat ze de inhoud al kennen voordat de containers aankomen. Momenteel moeten de smokkelaars van haaienvinnen 14 dagen nadat de container in Hong Kong is aangekomen aangeven wat ze hebben verzonden, of een boete van HK $80 (US $10) betalen voor het te laat aangeven van de zending. Tegen de tijd dat ze de verklaring afgeven is de zending al verspreid en hebben er nooit inspecties uitgevoerd kunnen worden.

"Ze zouden niet langer haaienvinnenhandelaren genoemd moeten worden, maar haaienvinnenmokkelaars, want dat is precies wat ze zijn. En ze moeten worden aangepakt als smokkelaars; het zijn criminelen," aldus Gary Stokes. "AFCD functionarissen moeten de macht krijgen om binnen te komen, te zoeken en te vervolgen, maar ze hebben niet de bevoegdheden of ze missen het initiatief en de motivatie om dit te doen."

Sea Shepherd presenteerde deze zaak deze week aan de Wetgevende Raad van Hong Kong (Legco) als voorbeeld voor de regering van Hongkong van de huidige tekortkomingen en mazen in de wet die de transnationale faunacriminaliteit-syndicaten uitbuiten. Hong Kong heeft de kans om echt een enorm verschil te maken in het bestrijden van faunacriminaliteit op wereldniveau, als ze er maar voor koos om de juiste instrumenten te geven aan de douane en AFCD om hun werk efficiënt te kunnen doen.

Voor video.(Gary Stokes begint op 46:45) https://youtu.be/_j0FMUTnZMw 

Delen

Gerelateerde teksten