Commentary

Sea Shepherd roept Starbucks op banden haaienvinnenhandel te verbreken

donderdag, 14 Jun, 2018

“De haaienvinnenindustrie is niet beperkt tot alleen de handelaren in haaienvinnen, maar strekt zich uit van de visser die de haaien vangt en doodt tot aan de restaurants die haaienvinnensoep serveren. Door licentie te geven voor het voeren van het merk Starbucks aan Maxim’s Caterers Limited, die openlijk haaienvinnen op hun menu hebben staan, heeft Starbucks zichzelf verbonden aan de haaienvinnenhandel”, aldus Gary Stokes, de directeur van Sea Shepherd Azië.

Maxim’s Caterers Limited in Hong Kong kreeg de licentie van Starbucks in 2000. Maxim’s is een van de grootste cateringbedrijven in de regio, met meer dan 980 vestigingen in Hong Kong, Macau, China, Vietnam en Cambodja. Het gaat om vestigingen met een westers concept maar ook om Japanse sushi bars, bakkerijen, fastfood afhaalpunten, kantines en een grote variatie aan Chinese restaurants. Meer dan 50 van de Chinese restaurants van Maxim’s hebben openlijk haaienvinnensoep op het menu staan.

“Het zou toch zo moeten zijn dat bedrijven die werken onder de licentie van Starbucks zich moeten houden aan de Mission Statement van Starbucks”, meent Stokes.

Milieu Mission Statement

Starbucks wil op milieugebied een leidende rol spelen binnen alle onderdelen van een bedrijf. 

Wij vervullen deze missie door ons te verbinden aan het volgende:

-Op de hoogte zijn van milieukwesties en deze informatie delen met onze partners.

-Innovatieve en flexibele oplossing ontwikkelen om verandering teweeg te brengen.

-Ernaar streven om milieuvriendelijke producten te kopen, verkopen en gebruiken.

-Erkennen dat financiële verantwoordelijkheid essentieel is voor de toekomst van onze wereld.

-Verantwoordelijkheid voor het milieu als een bedrijfswaarde adopteren.

-De vooruitgang van ieder project meten en monitoren.

-Alle partners aanmoedigen om onze missie te delen.

                                                                                               Bron - Starbucks Corporate Website 

Maxim's Shark Fin Menu at Symphony By Jade

“Geen van de hierboven genoemde punten uit de mission statement komen overeen met of vormen een legitimatie voor het verkopen van haaienvinnensoep. Er worden jaarlijks tussen de 100 en 200 miljoen haaien gedood. Geen enkel bedrijf kan claimen dat het milieuvriendelijk of verantwoord werkt als het haaienvinnensoep verkoopt. Dit is geen culturele aangelegenheid meer, maar een ecologische! Sea Shepherd roept Starbucks Corporation op om meer te doen dan alleen zijn partners, zoals Maxim’s Caterers Limited, aan te moedigen hun mission statement over te nemen. Partner zijn in de haaienvinnenhandel zou zelfs niet moeten worden overwogen door een zichzelf respecterend bedrijf. Het ligt niet in lijn met de uitgangspunten van Starbucks en wij zijn ervan overtuigd dat het ook niet in lijn ligt met de wensen van de klanten wereldwijd.”

“Starbucks moet van Maxim’s Caterers Limited eisen om in al hun vestigingen haaienvinnen van het menu te schrappen of het bedrijf moet de licentie intrekken. Op deze manier het merk Starbucks laten bezoedelen zou geen optie moeten zijn. De klanten van Starbucks dienen te worden geïnformeerd wanneer de mission statement is gewijzigd”, aldus Stokes.

SIGN THE PETITION HERE

"Premium" Shark Fin Menu at Maxim's Palace
Shark Fin Menu Hoi Yat Heen, Whampoa.
Maxim's Shark Fin Menu, Chiuchow Garden
Delen

Gerelateerde teksten